کد مطلب:193948 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

نیرنگ های شیطان
قرآن یك كلمه گفته است كه كاری كنید كه جهنم نروید، اما به جا آوردن این كار، مستلزم انجام دادن هزاران كار دیگر است.

اطراف انسان پر از تله های شیطانی است؛ قلاب های آهنی و زنجیرهای محكمی كه شیطان بر گردن آدمی می اندازد و او را به طرف جهنم هدایت می كند. در اطراف هر یك از انسان ها شیاطین بسیاری وجود دارد. در روایت آمده است كه در قلب انسان 25 شیطان، و در كنار آنها نیز 25 فرشته وجود دارد. این شیاطین بسیار سریع تر از انسان عمل می كنند. خدای حكیم به انسان نیروی بیشتری عطا فرموده تا توان مقابله با آنها را داشته باشد. آنها خواب و خوراك ندارند و بابت این كارها وقتی صرف نمی كنند، اما انسان ها گرفتاری های متعددی دارند. شیاطین در كار خود تخصص دارند ولی انسان در مبارزه با شیطان و شناخت نیرنگ ها محتاج آموزش و یادآوری است. انسان ها چه بسا در طی روز با صدها نفر سر و كار داشته باشند، اما شیاطین فقط با یك نفر كار دارند. خلاصی از دست شیطان با این اوصاف كار بسیار مشكل و طاقت فرسایی است.



[ صفحه 158]



در قرآن كریم بارها و بارها آمده است: «أكثرهم لا یعقلون [1] ؛ بیشتر آنان نمی اندیشند»، «أكثرهم لا یعلمون [2] ؛ بیشتر آنان نمی دانند». شیطان وسواس الخناس است، گاهی مطلبی را در دل انسان می اندازد تا برای او شك و شبهه ایجاد كند.

من با چشم خودم كسی را دیدم كه لب حوض نشسته بود و بیش از هفتاد بار دستش را داخل آب می برد و بیرون می آورد. بنده خدا می خواست دست خود را بشوید، ولی دچار وسواس بود. این شخص فكر می كرد چنین كاری دقت در اعمال است، اما در واقع شیطان او را هدایت می كند و این همان زنجیر جهنمی است كه بر گردن انسان ها می اندازد.

قرآن كریم درباره چنین افرادی كه می پندارند عبادت می كنند اما در واقع شیطان بر آنها سوار شده است، می فرماید: «و هم یحسبون أنهم یحسنون صنعا [3] ؛ و خود می پندارند كه كار خوب انجام می دهند». همچنین آنان را «الأخسرین أعملا [4] ؛ زیانكارترین مردم» خوانده است. افعل التفضیل یا با «من» یا با «عن» و یا با الف و لام می آید و اگر با الف و لام بیاید عمومیت و شمول بیشتری دارد. در این آیه «اخسرین» با الف و لام آمده است. «اخسرین» در بین همین انسان ها و امثال من و شما هستند. كسی بودند كه بیست و سه سال پای منبر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشستند و بیست و سه سال پشت سر آن حضرت نماز خواندند، اما سرانجام از خاسرین شدند. شمر در جنگ صفین و جنگ جمل زیر پرچم امیرمؤمنان علیه السلام می جنگید، اما عاقبتش چه شد؟


[1] مائده، آيه 103.

[2] انعام، آيه 37.

[3] كهف، آيه 104.

[4] همان، آيه 103.